Hoe multichannel werkt als hefboom voor je communicatie

Hoe multichannel werkt als hefboom voor je communicatie

Op 2 paarden wedden is niet altijd een goed idee, maar soms loont het. Als je meerdere communicatiekanalen inzet voor je merk bijvoorbeeld. Pak je multichanneling goed aan, dan is 1 + 1 plots zoveel meer dan 2. Hoe en waarom we dat voor jouw merk opzetten, doen we hier uit de doeken.

Waar je je klant ook bereikt, je wil dezelfde boodschap overbrengen. Zo is je merk herkenbaar en creëer je een sterkere identiteit, maar differentieer. Dat je op diverse kanalen hetzelfde verhaal vertelt, betekent niet dat je eenvoudigweg copy-paste doet.

De juiste kanalen voor jouw doelgroep

Dat je het best via meerdere wegen je boodschap uitdraagt, is ondertussen duidelijk. De mogelijkheden zijn haast eindeloos, zowel online als offline. Welke kanalen kies je dan precies? Degene waar je doelgroep zich bevindt. Klinkt simpel, maar je doelgroep echt kennen en weten te vinden, is geen sinecure. We brengen je klant graag voor je in beeld.

Wees consistent …

Meerdere kanalen staat niet gelijk aan meerdere boodschappen. Waar je je klant ook bereikt, je wil dezelfde boodschap overbrengen. Dat geldt ook voor de typerende huisstijl en visuele keuzes. Zo is je merk herkenbaar en creëer je een sterkere identiteit.

… maar differentieer

Dat je op diverse kanalen hetzelfde verhaal vertelt, betekent niet dat je eenvoudigweg copy-paste doet. Elk medium heeft zijn specifieke gebruiken en best practices. Op LinkedIn zet je bijvoorbeeld meer tekst, terwijl je op Instagram vooral uitpakt met beeldmateriaal en je copy net beperkt. Je past de verpakking van je bericht dus lichtjes aan volgens het specifieke medium.

Groter bereik en meer impact

Het mooiste van multichannel-communicatie? Je bereikt meer mensen en je boodschap blijft beter hangen. Iemand die je op Facebook tegenkwam en je wat later terugziet met een boodschap op Instagram, denkt nog sneller aan jouw bedrijf of merk op de juiste momenten in de customer journey. En dat is precies het cruciale moment om top of mind te zijn.

Op zoek naar een partner voor jouw multichannel-communicatie? We staan voor je klaar.

 

btw, heb je onze recente projecten al gezien ?