#corona: stilstaan is achteruitgaan
De coronacrisis heeft een enorme economische impact die nog een tijdje zal naslepen. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Welke houding dien je aan te nemen? En wat met je communicatie?
Wist je dat crisistijd in se geen reden is om minder te investeren? Indien het financieel verantwoord blijft uiteraard. Wat we soms vergeten, is dat het niet de eerste keer is dat we met een economische recessie te maken krijgen. Die verschillende voorgaande ervaringen tonen een wetmatigheid dat inzetten op branding in tijden van recessie méér oplevert dan wanneer het economisch voor de wind gaat.
We zien twee heel duidelijke trends momenteel: enerzijds is er een veel grotere mediaconsumptie, anderzijds trekken adverteerders zich terug. Gevolg? Wanneer je wél inzet op communicatie, haal je meer zichtbaarheid voor hetzelfde geld. Want adverteren is relatief goedkoper geworden en door de gedaalde concurrentie val je meer op. Het is dus slim om net nu je advertentiebudget te behouden of misschien zelfs te verhogen. Nog meer effect van je inspanningen? Dan werken emotionele inlassingen het beste. Inspelen op de huidige actualiteit met een goede portie creativiteit werkt gegarandeerd. Toch ligt daar tegelijk ook het addertje onder het gras: als iedereen inspeelt op hetzelfde onderwerp, dan maak je enkel het onderscheid met een originele, relevante en pure boodschap.
We moeten ook oppassen: na drie maanden continu coronanieuws, zijn mensen het een beetje beu aan het worden. Hun aandacht kan verslappen van zodra ze het grote C-woord horen. Toch moeten we er blijven in geloven dat er ook een tijd na Corona komt. En daar kan je je maar beter op voorbereiden. Als bedrijf dien je alert te zijn zodat je snel (strategisch) kan inspelen op toekomstige ontwikkelingen, kansen en bedreigingen kan zien én vooral het belang daarvan kan inschatten voor jouw bedrijf. Hoe blijf je in de toekomst top-of-mind? Zijn de behoeftes van je doelpubliek veranderd, of sterker nog: is je doelgroep veranderd? Dien je voortaan andere markten of technieken aan te boren om dezelfde omzet te draaien? In welke sector je ook actief bent, dít is het moment om eens goed na te denken over de toekomst, zowel op midlange als op lange termijn. Stilstaan is achteruitgaan, goed regeren is vooruitzien.
Één ding is zeker: met een sterke strategie en creatieve communicatie scoor je altijd. Samen gaan we op zoek naar de juiste mix van communicatietools voor jouw bedrijf. Aarzel niet om ons te contacteren zodat we eens wat gedachten kunnen uitwisselen!