4 tips voor een klinkende bedrijfsnaam
Apple, Nike of Amazon: het zijn stuk voor stuk namen die bij werkelijk iedereen een belletje doen rinkelen. Je bedrijfsnaam naar dezelfde regionen katapulteren, wordt een grote uitdaging, maar met deze 4 tips ben je alvast goed op weg naar een treffende bedrijfsnaam. Zo een die klinkt en blijft plakken.
Ken je eigen bedrijf
Nu al onze excuses als je bij het lezen van deze titel een duh-gevoel hebt. Als iemand je bedrijf kent, dan ben jij het toch wel? Hoewel we dat graag van je aannemen, is het een goed idee om alles eens op een rijtje te zetten. Buig je, al dan niet samen met je medewerkers, over vragen als:
- Wie zijn onze (potentiële) klanten?
- Hoe maken wij het verschil voor hen?
- Welke waarden vinden we belangrijk?
- Welke boodschap dragen we uit?
- Hoe zouden we onze eigen producten of diensten omschrijven?
De antwoorden op die vragen leveren al enkele mogelijke insteken op voor je bedrijfsnaam. Sowieso is het een nuttige oefening, die je ondernemersverhaal versterkt.
The sky is the limit tijdens je brainstorm
Je weet waar je voor staat en wat je met je bedrijfsnaam wil uitstralen? Dat is al een goed begin. In een volgende fase is het belangrijk om alle grenzen en vooroordelen opzij te zetten. Tijdens een brainstorm is elk idee per definitie een goed idee. Jullie vuren ideeën af, waarvan enkele potentieel de basis zullen vormen voor je bedrijfsnaam.
Denk aan:
- woorden of concepten die je nauw aan het hart liggen
- begrippen die aansluiten bij wat je doet of wie je bent
- associaties op deze eerste ideeën
- begrippen in andere talen
- creatieve afgeleiden van bestaande woorden
- …
Vermijd beperkende bedrijfsnamen
Een bedrijfsnaam kies je over het algemeen – en bij voorkeur – voor het leven. Heb je groeiambities? Neem die overweging dan zeker mee in je creatieve proces. Namen die plaatsgebonden zijn of erg gerelateerd aan een doelgroep of product, kunnen beperkend zijn in je verdere expansie.
Schakel een testpanel in
Investeren in drukwerk, een huisstijl, website, … om dan te merken dat je naam toch niet zo lekker bekt? Neen, bedankt. Zoek een klankbord voor je naamidee. Je hoeft helemaal niet zo ver te kijken. Je eigen medewerkers, vrienden of familie: ze leveren je ongetwijfeld waardevolle feedback op. Zijn ze laaiend enthousiast? Super! Zijn de reacties eerder lauw? Ga dan terug rond de tafel zitten voor een nieuwe denkronde. Want een bedrijfsnaam kies je voor het leven.
Liever een professional inschakelen voor je namesearch? Neem nu contact op
btw, heb je onze recente projecten al gezien ?