woman-looking-over-shoulder-at-computer

Social power binnen je bedrijf

Brand ambassadors

Steeds meer organisaties beseffen dat de eigen medewerkers de belangrijkste fans van het merk zijn. Werden we in de begintijd van social media nog overspoeld met gedragscodes en protocollen over wat vooral niet mocht, dan zien bedrijven nu de waarde van eigen mensen juist in te zetten als ‘brand ambassadors’.

Maar om van je medewerkers ambassadeurs te maken, is er heel wat inspanning nodig. Je moet mensen ondersteunen, hen informeren over de doelstellingen en vooral, je moet hen enthousiast en gemotiveerd krijgen om jouw content te delen.

We zetten enkele stappen op een rijtje:

Draagvlak

Om budget en engagement te krijgen, is een draagvlak op directieniveau een eerste vereiste. Probeer de directie te overtuigen door bijvoorbeeld een kleinschalige succesvolle interne pilot te presenteren of met de successen van concurrenten voor te leggen.

Engagement

Inventariseer wie in jouw organisatie het meest actief is op het gebied van social media. Bij voorkeur heb je van iedere afdeling zo’n ‘social addicts’. Dat zijn je eerste ambassadeurs. Je kunt ze coachen en als klankbord gebruiken.

Kennis

De eerste stappen zijn genomen. Nu is het tijd om het kennisniveau van de gehele organisatie omhoog te brengen. Organiseer een korte workshop over hoe medewerkers deze media kunnen inzetten om niet alleen het bedrijf, maar ook zichzelf in de spotlights te zetten. Je kunt de eerste ambassadeurs inzetten om andere medewerkers over de streep te trekken om mee te doen. Veel medewerkers zijn bang om content te delen, uit angst om iets verkeerd te doen. Help ze over deze drempel heen. Overlaad hen niet met regels en afspraken, maar toon hen aan de hand van goede voorbeelden wat kan en wat werkt en wat niet.

Gemak

Laat de medewerkers content delen en help hen daarbij. Dat kan door het beschikbaar stellen van content, maar ook door hen de voordelen te laten zien van het delen van content. Het is namelijk niet alleen statusverhogend, maar het levert ook reacties op in hun eigen netwerk.

Formele content

Dankzij de voorgaande stappen heb je je medewerkers enthousiast gekregen en draagvlak verworven. Collega’s zullen bereid zijn om hun eigen sociale netwerken in te zetten om formele berichten (persberichten, productie-info, vacatures,…) van hun bedrijf te verspreiden.

Informele content

6. …en creëer een draagvlak voor informele content!

Maar wat nog veel belangrijker is, je creëert zo ook een draagvlak voor informele content en die is van onschatbare waarde voor je bedrijf!

Informele content is alles dat het dagelijks leven binnen een bedrijf beschrijft. Denk bijvoorbeeld aan een grappige gebeurtenis in een vergadering, een nieuwe kerstboom, een bijzonder ingericht kantoor, een verhuizing of een andere (kleine) opmerkelijke gebeurtenis. Deze content wordt grotendeels gemaakt door de medewerkers zelf en die delen ze meteen zelf op hun eigen sociale mediakanalen. Hier speelt het ‘feel good’ gehalte een grote rol.

Het effect van deze soort content is bijzonder groot, zeker wanneer we dit in een ‘employer branding’ context bekijken.

Probeer deze informele communicatie zoveel mogelijk los te laten. Eigenlijk is er maar één afspraak van belang: dat deze content steeds de waarden van het bedrijf tastbaar maakt. Er is immers geen betere manier om zichtbaar te maken waar je als bedrijf voor staat.