imagoverandering_familiebedrijven

Imagoverandering bij familiebedrijven

Imagoverandering

Een Nederlands onderzoek van oa ING en Nyenrode Business Universiteit toonde aan dat het imago van familiebedrijven is de laatste jaren sterk verbeterd, terwijl deze bedrijven zelf vaak onvoldoende bewust zijn van hun onderscheidend vermogen.

Ook in Vlaanderen hebben we een stevige traditie van succesvolle familiebedrijven. We kunnen de parallel doortrekken naar hun imago en staan evenzeer voor de uitdaging om die onderscheidende kwaliteiten te vertalen in hun marketing- en communicatieactiviteiten.

Onderscheidend vermogen

De overgrote meerderheid van de familiebedrijven is zich onvoldoende bewust dat zij onderscheidende kwaliteiten bezitten, menen de onderzoekers. Het onderzoek wijst uit dat familiebedrijven meer gerespecteerd, bekend, bewonderenswaardig en prestigieus vinden dan niet-familiebedrijven. Verder werken deze ondernemingen meer met een langetermijnperspectief dan niet-familiebedrijven en zijn ze een aantrekkelijke werkgever.

Innovatief en betrouwbaar

‘Werden familiebedrijven voorheen nog beschouwd als onder meer onprofessioneel, kleinschalig en stoffig, nu is het imago omgeslagen naar onder andere innovatief, krachtig en betrouwbaar’, zegt Roberto Flören, hoogleraar aan Nyenrode en auteur van het onderzoeksrapport.

De kracht van het familiebedrijf wordt steeds meer wordt onderkend in de markt. ‘Dit imago zou veel meer gebruikt kunnen worden in de marketing- en communicatie-activiteiten, zowel richting de arbeidsmarkt als naar klanten en leveranciers.’

Sterk merk

‘Het bedrijf kan de familiegebaseerde merkidentiteit richten op de betrokkenheid, waarden, overtuigingen en gebruiken van de familie. Ze kunnen naar klanten veel meer benadrukken dat zij de goede relaties met hen koesteren en het langetermijndenken de kansen op een stabiele klantrelatie vergroot.’

BRON: Marketing Online