shutterstock_218118445

Online adverteren onder druk

Online adverteren onder druk

Opmerkelijke cijfers, deze week in De Standaard: Eén op de acht Vlaamse surfers ziet geen advertenties meer op internet. En dat aantal stijgt elke dag.

Niet alleen voor websites die hun inkomsten uit online advertising halen, is dit zorgwekkend. Ook bedrijven die omwille van de lage kostprijs hun boontjes op deze reclamevorm te week legden, moeten toch even de wenkbrauwen fronsen.

Sinds midden jaren 2000 is het schering en inslag. De hoge kostprijs van advertenties in printmedia en het slinkende bereik – bijgevolg succes – ervan, doet meer en meer bedrijven toevlucht nemen tot online advertenties. Ze zijn op alle vlakken een pak goedkoper dan hun printed-equivalenten. Aan opmaak wordt minder aandacht besteed (met een lowres beeldje zal het ook wel lukken…), opstartkost is minimaal en je betaalt per effectieve click. Bovendien kan je recht in je doelpubliek adverteren en wordt je investering optimaal benut. Schitterend toch…

Maar jij bent niet alleen…en als iedereen deze strategie toepast, slaat de balans door. Jouw potentiële klant wordt overstelpt met advertenties. Op elke site die hij bezoekt, moet hij zich een weg banen doorheen de flitsende banners en hinderlijke filmpjes. En dat is hij grondig beu.

Tot voor kort had hij weinig keuze, de bestaande adblockers werkten amper en sites zagen er niet uit. Dat is nu veranderd. Eén van de populairste adblockers, Adblock Plus, werkte al prima op desktop en is nu ook technisch mogelijk op iPhone en iPad.

En dus kiest hij ervoor om jouw advertentie niet meer te zien. Simple comme bonjour.

 

Wat nu?

Deze evolutie moet bedrijven opnieuw doen nadenken over hun communicatiemix. Online communiceren en adverteren is niet meer weg te denken, maar je kan er ook niet alle heil van verwachten.

De sleutel tot succes ligt in een goeie en eigen communicatiemix, waarbij verschillende kanalen – on- én offline – elkaar aanvullen en versterken. Deze mix maakt deel uit van een communicatiestrategie en is weloverwogen samengesteld op basis van de doelstellingen en doelgroepen, die het bedrijf met z’n communicatie wil bereiken. Je doet niet alles voor iedereen, maar je verdeelt je troeven onder diverse communicatie-uitingen, passend in jouw budget.
Je advertenties, website, mailing, brochures, flyers,…  zijn geen losse flodders, maar spelen allen hun rol in je communicatieradar. Bovendien passen ze, elk in hun eigenheid, wonderwel samen.

Verpak dit alles in een originele stijl die je eigen identiteit uitstraalt en je bereikt jouw (potentiële) klant op de manier die hij verkiest, die hem verrast en hem aanspreekt, zonder voor ergernis te zorgen.

Een win-win waar iedereen blij van wordt…